Instellingen en overzicht

Foto Opdrachten - Instellingen en overzicht

Foto Opdrachten stroomlijnt het samenvoegen van meerdere fotoshoots, zoals het fotograferen van verschillende klassen in een school, terwijl het de flexibiliteit biedt om instellingen aan te passen en statistieken bij te houden voor al deze opdrachten. Het vereenvoudigt het hele proces door aanpasbare tools te bieden om elke workflow aan te passen aan specifieke behoeften, allemaal handig toegankelijk op één plek, zodat je elke sessie eenvoudig kunt volgen, ongeacht het onderwerp.

Voor fotografen automatiseert het veel tijdrovende taken zoals het registreren, uploaden en organiseren van foto's en het versturen van e-mails en meldingen. Deze automatisering maakt hun tijd vrij zodat ze zich kunnen richten op het vastleggen van het perfecte moment.

Voor klanten biedt het direct toegang tot foto's met een snelle scan van een QR-code of link, wat extra controle en veiligheid biedt. Klanten krijgen exclusieve toegang tot hun eigen galerijen en kunnen hun foto's verder beveiligen met een wachtwoord.

Foto Opdrachten zijn toegankelijk vanuit het verkooppaneel. Om een Foto Opdrachten toe te voegen, klik je gewoon op de knop Toevoegen. Er verschijnt een menu waarin je de benodigde informatie als volgt kunt invoeren:

Menu Nieuwe fototaak

Titel: Voer de naam van je fototaak in. Dit is alleen voor intern gebruik en wordt niet aan je klanten getoond.
Type fotografie: Selecteer het type fotoshoot.
Datum fotoshoot: Voer de datum van de fotoshoot in.
Begin met publiceren: Geef aan wanneer je wilt beginnen met de verkoop van je foto's.
Einde publicatie: Geef aan wanneer je wilt stoppen met de verkoop van de foto's.
Prijslijst: Kies de prijslijst die je wilt toepassen op de galerijen binnen deze Fototaak.
Optioneel: Prijslijst voor groepsfoto's: Selecteer indien nodig een andere prijslijst voor groepsfoto's.
Promotie: Stel optioneel een promotie in voor de fototaak. Zie het artikel Promoties voor meer informatie.
E-mail workflow: Selecteer een e-mailworkflow die je eerder hebt ingesteld in het Verkooppaneel. Zie het artikel E-mailworkflow voor meer informatie.

Zodra je alle benodigde gegevens hebt ingevuld, klik je op Ga verder om verder te gaan.

Nieuwe fototaak opties

Er verschijnt een menu met verschillende opties om verder te gaan met je fototaak:
Gebruik online registratie: Deelnemers kunnen zich voorafgaand aan de fotoshoot automatisch registreren via een online formulier. Dit is inclusief het ondertekenen van de gegevensbeschermings- en privacyovereenkomst. QR-kaarten worden automatisch aangemaakt voor elke geregistreerde deelnemer. Lees voor meer informatie het artikel Online Registratie.
QR-code blanco kaarten: Voor elke deelnemer worden QR-kaarten aangemaakt met een privacyovereenkomst die deelnemers voor de fotoshoot moeten ondertekenen. Je moet deze QR kaarten afdrukken, samen met de deelnemers fotograferen en uploaden om de foto's automatisch te sorteren en individuele galerijen voor elke deelnemer te maken. Lees voor meer informatie het artikel over QR code blanco kaarten.
Importeren via CSV: Als je al een deelnemerslijst hebt, kun je een CSV-bestand importeren om automatisch galerijen voor elke deelnemer te maken. Houd er rekening mee dat GDPR compliance handmatig moet worden afgehandeld voor elke deelnemer. Lees voor meer informatie het artikel Importeren via CSV.
Handmatig sorteren gebruiken: Het hele proces wordt handmatig uitgevoerd zonder QR kaarten. GDPR compliance voor elke deelnemer moet ook handmatig worden beheerd. Lees voor meer informatie het artikel Handmatig sorteren.

Zodra je de gewenste optie hebt gekozen en de nodige stappen hebt doorlopen, verschijnt de gemaakte Foto Opdracht in het menu naast je andere fototaken. Dit geeft je een snel overzicht van al je fototaken in een tabel met relevante informatie.

Menu Fototaak

Je kunt het zoekvak rechtsboven gebruiken om een fototaak op naam te vinden. Als je op een fototaak in het tabblad klikt of op het moersleutelpictogram klikt, wordt deze geopend en kun je alle details beheren en controleren.

Fototaak van binnenuit

In de rechterkolom vind je verschillende knoppen om verschillende aspecten binnen elke Fototaak te beheren:

Algemeen: In dit gedeelte kun je alle instellingen en groepen openen en beheren die in de Fototaak zijn gemaakt. Lees voor meer informatie het artikel Algemeen menu.
Klanten: Hiermee kun je de contacten beheren en bekijken die aan de fototaak zijn gekoppeld. Lees voor meer informatie het menu-artikel Klant.
Deelnemers: Dit gedeelte bevat alle informatie over de te fotograferen personen. Lees voor meer informatie het artikel Deelnemers.
Bestellingen: Hier vind je alle bestellingen die geplaatst zijn binnen de fototaak. Lees voor meer informatie het artikel Orders.
QR-codes: Dit menu geeft toegang tot het downloaden van de QR kaarten voor de verschillende galerijen die bij de fototaak horen. Lees voor meer informatie het artikel QR-codes.

Galerijen en Foto Opdrachten

Zodra een fototaak is geconfigureerd en groepen zijn aangemaakt, wordt er automatisch een bijbehorende galerij aangemaakt in het menu Galerij. Deze galerie is altijd gekoppeld aan de betreffende groep en fototaak. Je hebt toegang tot de galerij vanuit het menu Galerij of rechtstreeks vanuit de fototaak door de juiste groep te selecteren.Zie voor meer informatie het artikel Workflow - Stap-voor-stap handleiding.