Handmatig sorteren

Handmatig sorteren

Deze optie is ideaal voor situaties waarin je al deelnemers hebt gefotografeerd zonder QR code kaarten. Als je voor deze optie kiest, moet je voor de fotoshoot de GDPR hebben geregeld en kun je vervolgens sleutelafbeeldingen instellen en automatisch sorteren activeren. Vervolgens moet je elke klant handmatig toegang geven tot de galerij zodat ze de galerij kunnen openen.

Optie handmatig sorteren

1. Algemene Verordening Gegevensbescherming

Het is belangrijk voor ons dat je de GDPR in acht hebt genomen. Daarom moet je bevestigen dat je van alle deelnemers de GDPR hebt verkregen voordat je deze optie kunt gebruiken. Bevestig dit door te klikken op Ga verder.

2. Groepen maken

Als je met deze optie begint, heb je een lege fototaak en moet je eerst groepen maken. Om een groep aan te maken, voer je de gewenste groepsnaam in het veld Nieuwe groep in en klik je op toevoegen. Je kunt zoveel groepen toevoegen als je nodig hebt.

Aangemaakte groepen

3. Afbeeldingen uploaden

Ga naar de Groep Galerie door op de naam of het moersleutelpictogram te klikken. Eenmaal in de Groep Galerie upload je de afbeeldingen die bij de groep horen. Om een foto toe te voegen, klik je op de blauwe knop Toevoegen in de linkerbovenhoek, selecteer je Afbeeldingen toevoegen en kies je de locatie waar de foto's worden opgeslagen. Zorg ervoor dat alle foto's van elke deelnemer samen worden geüpload om te voorkomen dat de foto's door elkaar worden gehaald.

Foto's geüpload

4. Sorteren

Om het sorteren goed te laten werken, moet je in de eerste stap elke eerste foto van de nieuwe shoot markeren als een belangrijke foto.

Je selecteert altijd de eerste foto van een nieuwe opstelling, bijvoorbeeld een nieuwe deelnemer. Je kunt meerdere beelden selecteren via Selecteer meerdere. Gedetailleerde informatie over het geselecteerde beeld verschijnt in de rechterkolom, samen met de knop Markeer als sleutelafbeelding. Klik op deze knop om de geselecteerde afbeelding aan te wijzen als de sleutelafbeelding. Als je automatisch sorteert, worden alle foto's na de hoofdafbeelding in dezelfde galerie opgenomen. Het is cruciaal om ervoor te zorgen dat alle volgende foto's bij dezelfde deelnemer horen.

Afbeelding geselecteerd als sleutelafbeelding

Zodra alle belangrijke afbeeldingen zijn ingesteld voor elke deelnemer in de groep, klik je op de knop Begin automatisch te sorteren in de linkerbovenhoek. Hierdoor worden de foto's automatisch gesorteerd in galerijen op basis van de ingestelde foto's, inclusief foto's die na de foto zijn geüpload.

Afbeeldingen gesorteerd

5. Instellingen en controleren

Houd er rekening mee dat alle galerijen die binnen een groep worden gemaakt de instellingen erven van de Fototaak, die je kunt vinden in het menu Algemeen van de Fototaak. Lees voor meer informatie het artikel Algemeen menu.

Het is aan te raden om het uiterlijk en de inhoud van elke galerij te controleren om er zeker van te zijn dat ze aan je verwachtingen voldoen. Indien nodig kun je aanpassingen maken, zoals het verplaatsen van afbeeldingen tussen galerijen, het uploaden van extra foto's of het wijzigen van de inhoud van de galerijen. Zie het artikel Foto Opdrachten - Workflow gids voor meer informatie.

6. Contact opnemen met klanten

Zodra de galerijen zijn aangemaakt, moet je contact opnemen met klanten en ze de link naar de galerij geven. Je kunt dit gemakkelijk doen door Kaarten met afbeeldingen te downloaden uit het QR Codes menu. Dit genereert een PDF met QR codes voor elke galerij, samen met voorbeeldfoto's en een link. Lees voor meer informatie het artikel over QR Codes.